Us proposo de veure els 8:30 primers minuts del tercer capítol de documentals de TV3 titulats Mestres: Aquí qui mana, sobre l'autoritat a classe.
En aquesta entrada ara us parlo com a tutor i professor. M'agrada la meva professió. Vull transmetre-us aquesta passió pels idiomes i els viatges i vull que em contagieu la vostra creativitat i el vostre potencial. A vegades he sentit (o m'han traslladat alguns professors) comentaris com "Sembla que ha tornat l'època de Franco" quan intentem implementar disciplina en una classe. Escolteu que diuen els que sí van viure aquesta època respecte als càstigs en el documental. Nois i noies: a l'institut, si hi ha unes normes de covivència, són per fer-nos la vida més fàcil, no ho oblideu!
Veniu a l'institut a formar-vos no només en continguts i procediments, sinó també en valors, que si més no us han d'acompanyar al llarg de tota la vostra vida. Podeu aprendre moltíssim dels vostres professors, i alhora els professors també volem aprendre amb vosaltres. Personalment, no hi ha res que em faci més ràbia que veure un/a alumne/a apàtic o que es doni per vençut/da sense intentar-ho. I no hi ha res que em posi més trist que assistir a una falta de respecte.
Tal i com vam parlar en l'última tutoria, el tema del respecte és una de les assignatures pendents del grup. Respecte al material, a la feina, als professors, als companys,... i per un/a mateix/a. Si de debò volem millorar en aquest aspecte hauriem d'idear la manera en que el grup pugui autogestionar la millora. Tractarem aquest aspecte, doncs, en la propera tutoria per millorar el clima d'aula.
També sembla que s'han de recordar una sèrie de normes bàsiques que el sentit comú ens hauria de dictar per si mateix:
- Mentres es fa un examen, no es pot parlar.
- A l'hora de lectura hem de gaudir llegint en silenci, i concentrar-se mentre hi ha soroll o es parla impedeix disfrutar de la lectura.
- Contestar a crits (a un professor, als pares, als companys) denota poc control dels impulsos... respirem, contem fins a cinc, i parlem com persones civilitzades que som.
- Si algú es fica amb nosaltres no responem ni amb paraulotes ni molt menys amb violència física. Li diem a un professor per solucionar el problema com a persones (no com a animals, veieu el vídeo)
- Depén del nostre estat d'ànim, o dels nostres propis problemes, podem caure en l'error de fer-ho pagar als que estan al nostre voltant. Intentem parlar dels problemes per pair-los, no deixem que acabin explotant en contra dels altres, només aconseguirem tenir més problemes.
Finalment, si veieu tot el capítol hi trobareu alguna cara coneguda. Molt recomanable que no us perdeu aquesta sèrie de documentals sobre profes i alumnes.
El vostre torn:
1-Com podem quantificar o establir un barem de si hem tingut respecte o no en una classe?
2-Quins càstigs s'aplicaven en l'època de Franco? I ara?
3-Hi afegirieu alguna norma bàsic de sentit comú a la llista de més amunt?
4-Quina és la cara coneguda (de l'institut) que surt al documental?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada